Streven naar een optimale ontwikkeling voor ieder kind
Vanuit een enthousiaste en positieve benadering zetten onze leerkrachten zich dagelijks in voor een optimale ontwikkeling van ieder kind.
Samen creëren we een veilige, inspirerende leeromgeving op onze school waarin ieder kind zichzelf kan zijn en optimaal kan groeien. Leren doen we niet alleen in de school, maar we maken ook gebruik van de wereld om ons heen. We stimuleren dat de leerlingen nieuwsgierig zijn en hun eigen grenzen durven te verleggen.
Naast het aanleren van de basisvaardigheden rekenen, lezen en taalverzorging vinden we cultuur, creativiteit, burgerschap en talentontwikkeling ook belangrijk.
Talentontwikkeling wordt vormgegeven door actief op zoek te gaan naar de talenten van een kind. Hierbij wordt niet bedoeld waar een kind goed in is, maar waar het kind blij van wordt.
Digitale middelen worden, naast het functioneel inzetten bij vakken als rekenen en spelling, ook ingezet om leerlingen 21-eeuwse vaardigheden aan te leren en het aanbod te verrijken.
We besteden veel aandacht aan de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De leerlingen leren een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving, waarbij zij handelen vanuit eigen normen en waarden. Zo bezoeken onze leerlingen meerdere malen per jaar de kinderopvang en de ouderen bij Careaz om daar samen met hen activiteiten te ondernemen. We leren leerlingen open te staan voor de mening van anderen en hier op een respectvolle manier mee om te gaan. We verwachten van het team, ouders en andere betrokkenen dat zij het goede voorbeeld geven.
Passend onderwijs
Voor de kernvakken is er een doorgaande leerlijn zichtbaar bij de groepen 1 t/m 8. We streven naar een aanbod, waarmee wij leerlingen zo goed mogelijk kunnen bedienen. Binnen de Jorisschool passen we (waar mogelijk) ons aanbod aan op de behoeften van de leerlingen en houden we rekening met de talenten en kwaliteiten van de leerlingen.
Er is één intern begeleider werkzaam op de Jorisschool, die verantwoordelijk is voor de leerlingenzorg . Zij geeft samen met de leerkrachten inhoud aan de leerling- en groepsbesprekingen, volgt leerlingen die meer zorg nodig hebben, coacht leerkrachten en legt contact met externe hulpinstanties.
Er wordt handelingsgericht volgens de ondersteuningsroute van Paraatscholen. Hierin staan de verschillende stappen vermeld, die doorlopen worden als kinderen extra ondersteuning behoeven.
Na het signaleren van een hulpvraag zijn er verschillende manieren waarop wij hulp kunnen bieden. Dit kan zijn op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. In overleg met de ouders, de leerkracht en de intern begeleider bepalen we welke ondersteuning nodig is. Het kan betekenen dat er extra ondersteuning in of buiten de groep wordt ingezet. Het kan ook zijn dat er externe ondersteuning wordt aangevraagd via het Ondersteuningsloket van Paraat. Een coach passend onderwijs kijkt dan met ons mee.
Als blijkt dat de geboden ondersteuning onvoldoende heeft opgeleverd, volgt een bespreking in het Schoolondersteuningsteam, waarbij ook een orthopedagoog en een lid van het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek van de gemeente aanwezig is. Vervolgacties worden ingezet.
Blijkt ook dit niet het gewenste resultaat op te leveren, wordt in samenwerking met ouders advies gevraagd aan het Zorg Advies en Toewijzingsteam (Z.A.T.T.) van het Samenwerkingsverband Oost Achterhoek.
Op de Jorisschool is elke leerling welkom, zolang we tegemoet kunnen komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling. Indien dat niet meer lukt, zullen we met de ouders gezamenlijk proberen een goede onderwijsplek voor de leerling te vinden. Elk kind heeft recht op het best passende onderwijs!
Onze groepen
Onze leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. In schooljaar 2024-2025 hebben we in totaal 12 groepen.
Doordat we op de Jorisschool veel werken in combinatiegroepen, wordt de groepssamenstelling elk jaar opnieuw bepaald.
Groep 1 t/m 4
We hebben 4 kleutergroepen, waarvan één groep 1 en drie groepen 1/2, een enkele groep 3 en een enkele groep 4.
In alle groepen 1/2 en groep 3 en 4 wordt gebruik gemaakt van een leerplein, waar de groepen tegelijkertijd door elkaar werken. Op deze manier kunnen leerlingen van en met elkaar leren. Tot en met groep 4 wordt er verder voornamelijk gewerkt bij de eigen leerkracht. We vinden het belangrijk leerlingen deze nabijheid te bieden.
Groep 5 t/m 8
Op de Jorisschool werken we met drie groepen 5/6 en drie groepen 7/8, waarbij zowel de groepen 5/6 als de groepen 7/8 groepsdoorbroken werken bij enkele vakken. Deze manier van werken zorgt voor een optimale afstemming tussen de onderwijsbehoeften en de mogelijkheden van de leerlingen, wat leidt tot een effectiever leerklimaat.